Eten en drinken op ons kindcentrum

Tienuurtje, lunch en traktaties

Ons kindcentrum vindt een goede gezondheid van haar leerlingen erg belangrijk. Geeft u uw kind iets mee als tussendoortje voor de pauze rond 10.00 uur, dan vragen wij u dringend iets gezonds mee te geven. Dit om kinderen bewust te maken van een gezond eetpatroon.

Wanneer u uw kind laat trakteren, adviseren wij u hetzelfde. Het uitdelen in de klas en het rondgaan door de school gebeurt rond 10.00 uur. Viert uw kleuter zijn/haar verjaardag, dan mag u gerust even komen kijken hoe dat in zijn werk gaat. Aangezien een aantal leerlingen een dieet volgt, raden wij u aan om hier vooraf even bij de groepsleerkracht naar te informeren.

Regels bij het 10-uurtje

De woensdag is groente- en fruitdag. Op die dag neemt uw kind een stuk fruit of groente mee. Voor groep 1 t/m 4 graag schillen en/of in stukjes. Op die dag eten de kinderen tijdens de pauze geen koek. Dit wordt mee terug naar huis gegeven. De kinderen mogen geen snoep meenemen. Dit wordt ook mee terug naar huis gegeven. De kinderen drinken op school melkproducten, water of vruchtensap. Frisdrank met prik, zoals cola, mag niet. Mocht uw kind dit toch bij zich hebben, zullen wij het weer mee naar huis geven en krijgt uw kind van ons een beker water te drinken. Kinderen die geen drinken hebben meegenomen mogen water drinken. Wilt u de naam van uw kind op alles noteren wat u meegeeft.

Regels bij het lunchen

Tijdens het lunchen kunnen de kinderen eten, drinken, spelen en uitrusten. Dan zijn ze ’s middags weer in staat om zich goed te concentreren. De inhoud van de broodtrommel bepaalt ook de prestaties tijdens de middaglessen.

TIP: Een gezonde lunchtrommel bevat: brood, krentenbol, ontbijtkoek, rijstwafel, rauwkost en fruit. Geen koek of snoep, dit brengt de kinderen in de verleiding hun brood niet (helemaal) op te eten.

Houdbaarheid etenswaren: als het warm is op school worden bederfelijke vleeswaren afgeraden (ook in de winter wanneer de verwarming aan staat). Een goed sluitende broodtrommel houdt het brood langer lekker en voorkomt uitdrogen. Een kind eet en drinkt tijdens het overblijven niet meer dan thuis! Geef dus niet te veel mee. Overblijfspullen kunnen in de tas aan de kapstok blijven hangen.