Onderwijs en kwaliteit

Externe hulpverleners

Ieder kind in Nederland heeft recht op jeugdgezondheidszorg; op advies en ondersteuning bij het gezond opgroeien en opvoeden. In de regio Gooi en Vechtstreek kunnen ouders en kinderen hiervoor terecht bij Jeugd en Gezin. Dat kan op elk gewenst moment. Daarnaast krijgen kinderen volgens een vast schema afspraken aangeboden. Voor welke onderzoeken worden kinderen in de basisschoolleeftijd uitgenodigd? En met welke vragen kun je bij Jeugd en Gezin terecht? Meer informatie hierover kun je lezen in onderstaande tekst.

Afspraken op het consultatiebureau

Op 5 en 10-jarige leeftijd worden alle kinderen uitgenodigd voor een onderzoek op het consultatiebureau. In principe word je samen met je kind uitgenodigd in je eigen woonplaats, op het consultatiebureau dat je daarvoor ook bezocht. Als je buiten de regio Gooi en Vechtstreek woont, dan nodigen wij jullie uit op het consultatiebureau dichtbij de school. Tijdens de afspraak heb je een gesprek met de jeugdverpleegkundige en wordt je kind gewogen en gemeten. Bij 5-jarigen vindt ook een ogen- en orentest plaats. Bij 10-jarigen gebeurt dit alleen als hier vragen of zorgen over zijn.

Oproep voor vaccinaties

In het kalenderjaar dat kinderen 9 jaar worden, ontvangen zij een oproep voor twee vaccinaties; één tegen difterie, tetanus en polio (DTP) en één tegen bof, mazelen en rodehond (BMR). Daarnaast ontvangen meisjes, in het kalenderjaar dat zij 13 jaar worden, een oproep voor de inenting tegen baarmoederhalskanker (HPV). Deze inenting bestaat uit een serie van twee prikken. Wanneer je kind nog niet alle prikken heeft gekregen, kun je voor de ontbrekende vaccinaties terecht bij Jeugd en Gezin.

Vragen over de ontwikkeling

Bij vragen over de groei en ontwikkeling van je kind kun je altijd met Jeugd en Gezin contact opnemen. Bijvoorbeeld bij vragen over taal/spraak, voeding, leefstijl, moeilijk gedrag, pesten, veiligheid, seksualiteit, zindelijkheid etc. In de meeste gevallen kan de jeugdverpleegkundige of jeugdarts met je meedenken en voorlichting of advies geven. In sommige gevallen verwijzen zij door.

Opvoedadvies

Ook voor vragen over de opvoeding kun je bij Jeugd en Gezin terecht. De jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en gezins- en opvoedcoaches kunnen tips en hulp bieden om het opvoeden makkelijker te maken. Daarnaast bieden zij in een aantal gemeenten workshops en opvoedcursussen aan.

Extra onderzoek

Naar aanleiding van vragen of zorgen kunnen extra onderzoeken worden afgesproken. Dit kan op verzoek van jezelf, je kind of de leerkracht en intern begeleider. Naast de vaste onderzoeksmomenten rond 5 en 10 jaar kunnen kinderen dus op elke leeftijd een afspraak krijgen bij de jeugdverpleegkundige of jeugdarts. Via het klantportaal www.MijnJeugdenGezin.nl kun je zelf online een afspraak maken, verzetten of afzeggen. Je kunt hier ook de groeicurven van je kind bekijken en een overzicht van de vaccinaties inzien. Het inloggen gaat via DigiD, zodat de privacy is gewaarborgd.

Bereikbaarheid

Jeugd en Gezin Gooi en Vechtstreek is op werkdagen tussen 8.00 en 13.00 uur bereikbaar via een centraal nummer: (035) 692 63 50. Je kunt ook een e-mail sturen naar info@jggv.nl of voor meer informatie kijken op www.jggv.nl.